sobota 31. května 2014

Hans von Haidsteig – obtížnost C/D

Stručná charakteristika: Velice populární zajištěná cesta na samém okraji Alp (a přesto jen kousek od Vídně) se stoletou historií. Jde o nejkrásnější ferratu v pohoří Rax a v roce 2013 proběhla právě ke stému výročí její generální oprava.

Příjezd a parkování: Po A2 z Vídně směr Graz. Na 57 km (sjezd Seebenstein) odbočit na S6 směr Leoben. Z S6 sjet na 17 km do městečka Gloggnitz a pokračovat po 27 na Reichenau an der Rax. Tam odbočit doleva a pokračovat do obce Prein an der Rax. U cedule značící konec obce odbočit doprava směr Griesleiten (značeno). Na konci této osady je pod lesem parkoviště.

Přístup: Od parkoviště po zpevněné cestě (žlutě značené) do kopce. Po čase je odbočka (na rozcestníku je uváděno „Haidsteig“) doprava na lesní pěšinu, která je značena zeleně. U pramene Bachingerbründl (většinou se zde dá dobrat voda, ale nelze na to spoléhat) odbočuje naše pěšina k ferratě doleva (pěšina rovně vede na vrchol mírně zajištěnou cestou Preinerwandsteig – na ní není potřeba jištění) a přivede nás přes drobná suťoviska k nástupu. Od parkoviště až k začátku ferraty zabere 1 – 1,5 hodiny.

Výstup: Jde o krásné a přiměřeně obtížné lezení (někdy udávaná obtížnost D je mírně nadhodnocená). Cestou si lezec užije nádherných výhledů i pro tuto ferratu několik typických slepičích žebříků :-) Po přelezení prvního skalního bloku se jde ještě kousek pěšky k prvnímu žebříku, který představuje začátek opravdového lezení. Potom následuje několik exponovanějších úseků střední obtížnosti, než přijde chodecká pasáž, kde se dá odpočinout či naopak někoho předejít. Po dalším slepičím žebříku se dostaneme do velkého skalního kotle, a tady se již nacházejí klíčová místa této cesty. Asi nejtěžší místo představuje úzký a někdy i kluzký komín. Kousek za ním u sochy černé Madony je opět vhodné místo na odpočinek – nejtěžší místa jsou již zdolána a od vrcholu vás dělí jen opravdu příjemný dolez. Od úplného konce zajištěné cesty je to k vrcholu Preiner Wand (1 783 m.n.m.) s vrcholovým křížem jen kousek cesty do kopce vpravo od výstupu z ferraty. Celý výstup zabere pohodovým tempem asi 2 hodiny, ale cesta je velmi frekventovaná a tak snadno může dojít ke zdržení.

Sestup: Možných sestupů je několik, ale vždy na něj počítejte s alespoň 2 hodinami. Nejzajímavější je asi cestou Preinerwandsteig, která začíná kousek od vrcholového kříže Preinerwandu (od konce ferraty doprava ke kříži a pak pokračovat dále směrem na Ottohaus, po chvíli prudce z kopce doprava). Příjemnější (ale i delší) je naopak sestup přes turistickou chatu Neue Seehütte (od konce ferraty doleva), odkud vede žlutě značená turistická cesta (Göbl Kühn Steig ) zpět na parkoviště. Je taky možnost pokračovat od vrcholového kříže na východ po modré značce na chatu Ottohaus, potom již jen kousek k lanovce Raxseilbahn, kterou se dá sjet do obce Hirschwang (pozor - je to však 10 km od výchozího parkoviště).

Ideální sezóna: červen - říjen

Vlastní hodnocení: Jediným záporem této cesty je její velká obliba a tedy velké množství lezců. Jinak je to krásná a dobře zajištěná cesta, vhodná i pro mírně pokročilé začátečníky, která ale umí potěšit i zkušené lezce zajištěných cest. Jde o krásnou celodenní horskou túru.

Zajímavé tipy v okolí
Odkazy:

5 komentářů:

1. Obtížnost C/D je opravdu nadhodnocena,takže netřeba se bát. Jen bych upřesnil sestupovou cestu ( smer Otohaus ) - odbočka je od kříže opravdu jen kousek ( cca 150m ) Značku odbočky jsem videl ale přišlo mi to jako blaznovství z takoveho kopce bez jištění. Ale opravdu je tomu tak. Sestup byl asi větší adrenalin než výstup po feratě. Pohyb po sesuvech a kamenech dosti náročný na kotníky i kolena, takže bych doporučil tuhle sestupovku zvážít 2x. Jistící lano je jen sporadicky. M.

OdpovědětVymazat
  2. Dobry den, cez vikend na velku noc sme absolvovali ferratu Hans von Haidsteig, bolo to super, nikoho tam nebolo, ani sneh. C/D obtiaznost je naozaj nadhodnotena. A ako komentator predomnou uvadza zostup kusok napravo od kriza je cisty hardcore, brutal bolestivy a nebezpecny zostup dole, nieje to cesta nadol pre hocikoho....chcem vam ale podakovat za navigaciu ci uz autom ,alebo za navod ako najst Ferratu v lese....este jedna vec, kusok za touto ferratou je zrejme nova s nazvom Königschusswand Steig - Klettersteig, je obtiaznosti E, ide akoby paralelne s Hans von Heidsteg...zatial sme nevyskusali...tak mozno nabuduce...zatial

Odpovědi
    1. Tak to je skvělé, že jste si výstup užili! Ferrata Königschusswandsteig (D/E) není nová, naopak vznikla už v roce 1906. V podobě velmi těžké ferraty s náročným nejištěným přístupem byla opravdu jen pro otrlé povahy, a proto jsme ji zde nedoporučovali. Loni (2016) byla kompletně zrekonstruována a byl dojištěn i původně nepříjemný přístup. Co nevidět o ní napíšeme :)

Vymazat
  3. Pokud se odhodláte jít na Königa,tak si neberte větší batoh,blbě se s ním prolízá takovým tunelem skoro nahoře.

OdpovědětVymazat
  4. Super cesta. Souhlas s článkem i komentáři, že se není proč bát udávané obtížnosti C/D. Jen pro doplnění popis přístupu k cestě. Jakmile vyjdete z lesa na suťoviště, nezačněte hned hledat ceduli, nebojte je to ještě pár desítek/stovek metrů a ceduli nelze minout. Je nová žlutá připevněná na skále.