sobota 8. listopadu 2014

Königsjodler Klettersteig – obtížnost D

Stručná charakteristika: Jedna z opravdu těch nejskvělejších a nejvíce dechberoucích cest, právem patří mezi významné trofeje každého nadšeného ferratisty. Krásný zážitek na perfektně postavené cestě, nejtěžší v oblasti rakouského Hochkönigu a nejdelší v okolí Salzburgu.

Příjezd a parkování: Od Salzburgu na jih po dálnici A10 směr Villach, sjezd 47 Pongau směr Bischofshofen. Z křižovatky jižně pod Bischofshofenem se vydat po silnici B164 směr Mühlbach am Hochkönig a Hochkönig až do sedla Dientner Sattel (1342 m.n.m.). Nejdříve minete téměř nahoře v sedle chatu Birgkarhaus (1380 m.n.m.) a ještě kousek za ní, cca 0,5 km, je parkoviště a sedýlko Dientner Sattel. Zde je i studánka s vodou.

Přístup: Čeká nás náročný výlet, na který si vyčleňte 12 hodin a zásobujte se dobrý počasím a vybavením. Už samotný přístup k ferratě prověří, zda jste na celý výlet dostatečně připraveni :-). Ze začátku pohodová široká cesta vedoucí k Erichhütte, která se dá bez problémů zvládnout i za tmy (vyrážíte-li např. na začátku září brzy ráno). Od Erichhütte po pastvině směrem ke skalám po stezce č. 432 značené jako „Hochscharte“ a „Hochkönig“. Stezka brzy stoupá cikcak k rozcestníku, kde se vydejte doleva, a po chvíli dalšího stoupání mezi skalami jsme v sedýlku u nástupu k ferratě. Celkově přístup od auta k nástupu ferraty zabere 2 ¼ - 2,5 hodiny, nastoupáme do 2300 m.n.m.

Výstup: Ferrata Königsjodler je opravdu parádní a skvostná. Je stavěna s neuvěřitelným důmyslem, každý krok je promýšlen, ferratistovo srdce plesá a oko se kochá :). Už nástup ukáže, jaký bude celý zbytek cesty. Kdo má tedy hned v prvních krocích potíž, určitě ať se vydá na vrchol Hochkönigu turistickou cestou – dál to totiž bude přinejlepším stejné. Ve ferratě se velmi vyváženě střídají těžší a lehčí pasáže, cesta vede nahoru a dolů a kopíruje hřebínky vedoucí k vrcholu Hoher Kopf (2875 m.n.m.). Už tak dokonale stavěnou cestu vyšperkovali autoři ještě atrakcemi typu lanový mostek, překrok ze skály na skálu a tzv. Flying-Fox (přelanění). Podle nich lze cestu rozdělit na části – nejdříve nás potká překrok ze skály na skálu (Jungfrauensprung), následuje krátký lanový most přes „Ďáblovu propast“ (Teufelsschlucht) a pro nadšence je o další vrchol dál nachystána „lanovka“, respektive lano od skály k další skále. Zde je nutné mít k dispozici kladku s karabinou nebo odsedávací smyčku, kterou si optimálně zkrátíte, a společně s karabinami jistícího setu se pošoupáváte nad propastí ke druhé skále. Kdo se necítí, je možné využít klasickou zajištěnou variantu dolů do sedýlka a nahoru. Krátce po „Flying-Fox“ je možnost nouzového sestupu kotlem Birgkar (za mokra velmi nepříjemné, až nebezpečné), pro lezce začíná druhá část klasického lezení na vrchol Kummetstein a dále na Hoher Kopf. Cesta končí u vrcholové knihy a dále se pokračuje podél ledovce a nahoru na vrchol Hochkönigu (2941 m.n.m.). Na výstup počítejte s poctivými 4 – 5 hodinami, v případě luxusního počasí pozor na davy.

Sestup: Sestup zpět na parkoviště je možné zvládnout dvěma způsoby – první je drastičtější a za mokra a horšího počasí není doporučovaný ani místňáky kvůli častým nehodám (jak se skutálíte, pojedete až dolů do údolí). Začíná hned pod sestupem z Hoher Kopf značenou stezkou prudce doprava do kotliny Birgkar, kde především na začátku cesty mohou být i v srpnu nepříjemná sněhová pole. Touto cestou se můžete napojit na výstupovou cestu na Hochscharte. Druhá varianta je pohodovější, s více rozhledy, zato delší. Z Hochkönigu se vydejte směr Mitterfeldalm a Arthurhaus po parádní pohodové cestě, která pak začne prudce klesat, opustíte království skal a stále po téže stezce dojdete k velkému rekreačnímu komplexu Arthurhaus. Odtud v létě jezdí autobusy přímo na Dienter Sattel (odjezdy v 2014: 12.15, 14.15, 16.15, 18.15, cena 4,50 EUR). Další variantou je přespat na Matrashaus na Hochkönigu, užít si dosytosti ferraty a krásné krajiny a druhý den na pohodu sejít k Arthurhausu a dále podél skal na Dientner Sattel. Sestup k Arthurhausu zabere 4 hodiny.

Ideální sezóna: červenec - září

Vlastní hodnocení: Prostě fakt paráda. Autorovi a jeho týmu skládáme hold za skvěle vystavěnou cestu vyšší obtížnosti s nádhernými výhledy, krásným (i když náročnějším) výstupem a sestupem. Obtížnost však neradno podcenit – cesta určitě není vhodná pro začátečníky. Svou délkou a průměrnou céčkovou náročností jde o hodnotný kousek i pro sebevíce zdatné lezce. Rovněž pozor na počasí – za mokra nelezitelné, i s ohledem na sestup.

Zajímavé tipy v okolí:
  • Na chatě Matrashaus na vrcholu Hochkönig potěší každé nevegetariánské chuťové buňky pikantní párek s gulášovým sosem :-). Odkaz na Matrashaus: www.matrashaus.at
  • Kitzklettersteig - obtížnost D (E/F)
  • Perfektní kemp využitelný jako východisko do celé oblasti – Vierthaler u obce Pfarrwerfen. Je příjemný a levný. Odkaz: www.camping-vierthaler.at/en/