úterý 19. srpna 2014

Via dell' Amicizia – obtížnost B/C

Stručná charakteristika: velmi svérázná zajištěná cesta v těsné blízkosti největšího italského jezera - Lago di Garda (Gardské jezero) na vrchol Cima S.A.T. (1 250 m.n.m.) proslulá svými žebříky, výhledy a úchvatnou expozicí.

Příjezd a parkování: z České republiky je ideální cesta přes rakousko-italský hraniční průsmyk Brenner. Pak po dálnici přes Bolzano až do města Rovereto, zde sjet směrem na Lago di Garda a pokračovat do městečka Riva del Garda. Ideální je zaparkovat v jeho západní části (k orientaci může pomoci kruhová věž Bastione nad městem ve stráni, okolo které za chvíli povedou vaše kroky), odkud je to kousek k výchozímu místu a je zde i několik placených parkovišť.

Přístup: je potřeba najít začátek turistické cesty č. 404. Rozcestník se nachází u kruhové křižovatky na západním okraji města Riva del Garda (cca 70 m.n.m.), odkud vyrazíme směrem na Capana Saint Barbara (560 m.n.m.) . Relativně příjemným stoupáním se dostaneme napřed k výše zmíněné věži Bastione. Zde při její prohlídce popadneme dech a pokračujeme stále k chatě Capana Saint Barbara. Od okraje města k chatě zabere přístup přibližně 1,5 hodiny. Před chatou (otevřená je zřídka) je dost místa na přípravu ferratového vybavení. K úplnému nástupu už totiž zbývá jen kousek, za verandou chaty odbočit doprava (značeno) a jít asi 5 minut.

Výstup: za začátku se několikrát prostřídá normální nezajištěná stezka s krátkými skalními stupni maximálně béčkové obtížnosti. Po delším pěším úseku přijdou na řadu konečně první ze slavných žebříků. Pokud se vám zdají dlouhé (každý má 20 metrů a jsou spojeny malou kovovou pěšinkou), tak se připravte na to, že to ještě nic není :-). Po jejich přelezu následuje opět delší chodecká pasáž. Z ní už je brzy vidět zlatý hřeb této cesty – žebřík délky 70 metrů. A to už je opravdu nevídaný a kapitální kousek :-) Před a za ním jsou ještě dva kratší, ale ty už vás nemohou překvapit. Za posledním skalním stupněm se opět projdeme pěšky, než nás poslední tři žebříčky přivedou na vrchol Cima S.A.T. Výstup ferratou zabere 2 - 3 hodiny podle množství lidí před vámi.

Sestup: sestup je napřed z vrcholu veden ještě kousek zajištěným úsekem, který je možná lezecky nejtěžší na této ferratě (B/C). Pak přijde rozcestí a máte na výběr: 1) sestoupit normální turistickou cestou – na rozcestí doprava a pořád dolů až na rozcestí s cestou 402, zde zahnout doprava a pokračovat stále dolů zpět do města; 2) z křižovatky jít doleva a sestoupit cestou číslo 404 s žebříkem ke kapli Sv. Barbary a pak zpět do města. V obou případech sestup zabere asi 2 hodiny.

Ideální sezóna: březen – listopad.

Vlastní hodnocení: tato cesta není o překonání těžkých nebo záludných lezeckých pasážích. Její kouzlo je naopak v jedinečně dlouhých žebřících, až neskutečně nádherných výhledech na Gardské jezero a perfektní vzdušnosti. Místy lze svět kolem sebe opravdu sledovat očima ptáků.
Rozhodně není vhodná pro začátečníky trpící jakýmikoli strachy a hlavně těmi z výšek.
Nezapomeňte si vzít dostatečné množství vody. Capana Saint Barbara je otevřená zřídka (snad v létě o víkendech) a ani jinde není možnost získat vodu. A v létě je zde opravdu až nepříjemné vedro.