pondělí 25. srpna 2014

Ferrata Rio Sallagoni – obtížnost C

Stručná charakteristika: budete-li se motat kolem italského jezera Garda, určitě nevynechejte tento zajímavý kousek střední obtížnosti . Ferrata totiž prochází krásnou soutěskou, v níž se budete chvílemi cítit jako v románech Ztracený svět nebo Cesta do středu země :-) Nachází se přibližně 15 km severně od největšího italského jezera Lago di Garda (Gardské jezero), takže se dá dobře zkombinovat s dalšími skvělými cestami v okolí nebo s jiným outdoorovým vyžitím, kterého je v okolí Lago di Garda opravdu dostatek.

Příjezd a parkování: z České republiky je ideální cesta přes rakousko-italský hraniční průsmyk Brenner. Pak po dálnici přes Bolzano až do města Trento, zde sjet a pokračovat směrem na Arco a Rive del Garda do městečka Dro. Pokud vyrážíte z jihu od Gardského jezera, jeďte na sever přes známé lezecké město Arco taktéž do městečka Dro. Zde odbočte směr Drena. Asi po 2,5 km je po pravé ruce malé parkoviště (těsně za sportovním hřištěm).

Přístup: do ferratové výstroje se lze obléci již na parkovišti – přístup je opravdu krátký. Z parkoviště po pěšincenahoru malým výšvihem a potom po širší cestě doprava. Na rozcestí opět doprava mírně z kopce a dále proti proudu potoka k ústí do soutěsky.

Výstup: celá cesta prochází úzkou soutěskou a trošku tak připomíná rakouský Postalmklamm Klettersteig. Nejtěžší pasáže čekají brzy po začátku. Jedná se o traverzy obtížnosti C několik metrů nad vodní hladinou, občas mírně převislé a jako lahůdka zde je i překrok ze skály na skálu. Po této úzké části se soutěska přeci jen rozestoupí a sestoupí se na její dno. Čeká vás nádherná procházka připomínající výše zmíněné fantastické romány. Po malé pěší části následuje lanový mostek (první ze dvou) a za ním si můžete vybrat, zda se vydáte do průlezu úzkou štěrbinou zajištěnou jen řetězem nebo ji obejdete po pravé části pěšinou. Za druhým mostkem dostanete možnost další volby cesty – doleva vede cesta přímo ke hradu (na kameni je šipka s nápisem „castelo“) a rovně do další úzké části soutěsky. Pokud se rozhodnete pokračovat rovně, připravte se na to, že cesta zde již není jištěna průběžným lanem. Na druhou stranu všude tam, kde to je zapotřebí, je dostatek kovových kramlí. Obtížnost je již výrazně nižší, ale stále je co obdivovat a fotit. Tato pasáž dovede lezce do zahrádek za hradem. Průstup soutěskou zabere podle počtu lidí před vámi a času stráveného na focení 1-2 hodiny.

Sestup: po cestě z kopce dolů zpět k parkovišti. Využitím pěších zkratek (viz nákres na topu cesty) si lze ušetřit obcházení serpentýn. Jen je potřeba se po nich dobře dívat, nejsou příliš značeny. Sestup asi 20 minut.

Ideální sezóna: březen – říjen.

Vlastní hodnocení: velmi originální, krásná a fotogenická cesta, která musí zaujmout naprosto každého. Určitě je vhodná i pro starší, odvážné a hbité děti. Jen je potřeba, aby byly dostatečného vzrůstu (odhadujeme alespoň cca 150 cm).

Zajímavé tipy v okolí

Odkazy:
  • nákres ferraty
  • kempů je v okolí velké množství. Pokud hledáte kemp u jezera, tak například v městečku Torbole je Camping Maroadi nebo bezpočet jiných.