neděle 28. července 2013

Jägihorn Klettersteig – obtížnost C/D

Stručná charakteristika: nádherná klasická zajištěná cesta na vrchol Jägihorn (3 206 m.n.m.) v kouzelném koutě Švýcarska - Walliských Alpách.

Příjezd a parkování: Ve městě Visp je potřeba odbočit ze silnice číslo 9 (Sion – Brig) na Zermatt, Saas Grund a Saas Fee. Za obcí Stalden se odbočí již jen směrem na Saas Grund a Saas Fee. Ve středu obce Saas Grund je pak značená odbočka doleva k lanovce na Hohsaas, vedle které je i placené parkoviště.

Přístup: Vlastní ferrata i s nástupem a sestupem je poměrně časově náročná. Proto je vhodné z obce Saas Grund (1 559 m.n.m.) vyjet lanovkou na stanici Kreuzboden (2 397 m.n.m.) a ušetřit tak drahocenný čas. Zpáteční cesta stojí 30 CHF a lanovka jezdí od 7:30 do 16:45.
Od horní stanice lanovky se vydejte mírně doleva po značené cestě do kopce kolem dětského hřiště. Pak přes dřevěný most, stále nahoru a před přechodem potoka je nenápadná odbočka doleva (mužíci a nápis „JH“ s bílou šipkou), po delší době minete odbočku doleva na normální výstupovou cestu (pro vás sestupovou, modře značenou) a pokračujete stále po úpatí skály, až do místa, kde se moréna začne prudce zvedat, pak je potřeba ještě překonat pár metrů doleva suťoviskem.
Další možnost přístupu od lanovky je zamířit značenou cestou na chatu Weissmieshütte. Na jedné z budov je pak ukazatel kudy dál (značeno modrými značkami). V každém případě vezme přístup k ferratě asi 1,5 hodiny.
Při větším počtu lidí je vhodné se oblékat a strojit do vybavení na ferratu kousek pod nástupem (na suťovisku). Přímo u nástupu není mnoho místa.

Výstup:Tato zajištěná cesta je jedinečná nadmořskou výškou, v níž se lezci pohybují, a nádhernými panoramaty kolem dokola. Jde o krásné lezení po nádherné skále, kterou je využívaná i ke klasickému lezení. Cesta nikde neobsahuje vyloženě těžké místo a dá se lézt z velké části „čistě“ jen po skále, tedy bez chytání lana. Výstup je občas zpestřen žebříky. Po vylezení na hřeben je potřeba klesnout do sedla a pak teprve začít stoupat závěrečný úsek na vrchol ke kříži. V nedávných letech byla cesta doplněna oproti své klasické variantě o dlouhý lanový most spojující oba vrcholy a lanovou síť, obojí je však zrušeno a leze se pouze klasickou variantou (stav v roce 2013). Výstup zabere příjemným tempem asi 2,5 hodiny.

Sestup: značený sestup z vrcholu až ke stanici lanovky zabere asi 1,5 hodiny.
Ideální sezóna: červenec - září

Vlastní hodnocení: jedinečná ferrata, která je svým charakterem blízko klasickému lezení. Minimum železa a vysokohorské prostředí dělá z této zajištěné cesty nevšední zážitek. Lze ji však doporučit jen za hezkého a stabilního počasí. Je vhodné si také ověřit dopředu množství sněhu v oblasti.

Zajímavé tipy v okolí
Odkazy:
Doporučujeme:
Ferratám ve Švýcarsku je věnován i náš nový vymazlený ebook "Nejlepší ferraty Švýcarska".