pondělí 29. prosince 2014

Recenze – Karl Gabl: Počasí na horách

Kniha, kterou na konci roku 2014 vydalo nakladatelství Alpy Praha, se sice nevěnuje zajištěným cestám, ale pro milovníky tohoto sportu je rozhodně velmi přínosná. Vždyť znalost alespoň základů meteorologie a schopnost odhadnout vývoj počasí je naprosto zásadní pro každý šťastný návrat z hor.

Autor Karl Gabl je nejen meteorolog, ale i horolezec a lyžař se spoustou zkušeností. Alpskou meteorologii vyučuje rakouské uchazeče o práci horských vůdců, styl jeho vyprávění proto není poučující, ale naopak poučný a nesmírně zajímavý. K českému vydání publikaci připravili Alena Zárybnická a Michal Žák, kteří jsou sami o sobě zárukou odborné kvality a knihu přeložili opravdu velmi dobře.
Knížka není určitě učebnicí meteorologie - ve svých 190 stranách obsahuje souhrn základních informací, které by měl pochopit každý, kdo do hor alespoň občas vyrazí. Vše je doplněno množstvím atraktivních fotografií a ilustrací, které velmi trefně a příkladně doplňují text.
Knihu autor uvádí kapitolou o katastrofách na horách způsobených právě počasím. Popravdě člověka v tu chvíli napadne, že nejjistější je zůstat doma. Následují však optimističtější stránky, kdy se postupně čtenář dozvídá vše, co k pochopení základů meteorologie a předpovědí počasí potřebuje – od popisu atmosféry, přes popis a dělení oblačnosti, meteorologické mapy až k základním charakteristikám počasí na celém světě. Zvláštní kapitolu mají v knize bouřky, což může ferratové nadšence zajímat obzvláště. Závěrečné části knihy autor vyhradil plánování túr podle počasí a interpretaci předpovědí, ty jsou pak doplněny rozsáhlým seznamem webových adres o počasí a předpovědích a klimatickými tabulkami pro hory celého světa.
Publikace je velmi čtivá a přehledná, autor postupuje díky svým lektorským zkušenostem velmi logicky, nejde do (zbytečné) hloubky, uvádí spoustu příkladů a knihu odlehčuje (často dramatickými) příběhy. Znalosti v ní obsažené by si měl osvojit každý, kdo do hor častěji vyráží, do knihovničky ferratistů ji proto vřele doporučujeme :-).